Wypracowania P

WYPRACOWANIA / PODSTAWÓWKA:


ANGIELSKI: WYPRACOWANIA
dla szkoły podstawowej



     Obejmą docelowo 12 postów i (na razie) łącznie około 120 wypracowań. Dwanaście postów (a w każdym przynajmniej z 10 wypracowań), dlatego że działów tematycznych w podstawówce jest 12. Wypracowania w różnych formach użytkowych, np. listów, postów, ogłoszeń, pocztówek itd. itp., głównie w tzw. stylu nieformalnym (potocznym). 

     Wypracowania będą w wersjach krótszych (na około 50-60 wyrazów) oraz dłuższych (od 60 do około 80). 

     Bardzo często wypracowania zaopatrzone będą w fachowe uwagi, wskazówki i objaśnienia dotyczące np. słownictwa i gramatyki.  Szczegółowe objaśnienia różnych zagadnień znajdziesz w poście KAWONAŁY© PODSTAWÓWKA oraz na stronie KAWONAŁY© P

     W każdym wypracowaniu, po każdym akapicie (paragrafie) masz podaną kursywą orientacyjną ilość wyrazów po danym etapie.  

Wszystko w jak najlepszej zgodzie z tą jakże przecudną, nową podstawą programową... Poza tym  - gwarancja bezbłędności. Warto zajrzeć!







WYKAZ DZIAŁÓW:

  1. Człowiek.
  2. Dom.
  3. Szkoła.
  4. Praca.
  5. Życie rodzinne i towarzyskie.
  6. Żywienie.
  7. Zakupy i usługi.
  8. Podróżowanie i turystyka.
  9. Kultura.
  10. Sport.
  11. Zdrowie.
  12. Świat przyrody.

Co jest opisywane w zakresie poszczególnych działów znajdziesz w postach oraz na stronie

Wypracowania P

Zapraszam!

......................................................................................
......................................................................................


WYPRACOWANIA / PODSTAWÓWKA:

DZIAŁ 1: Człowiek (dane osobowe, wygląd, charakter, odczucia, zainteresowania).


********************************************************************************


TOPIC 1

My hobby.

(short informal version)

My name's Sylvia, 12.
I'm interested in nature. I want to know much about plants and animals, because I want to be a vet in future. I also want to have a big garden.
(29)
Nature films are my favourite TV programmes. I also read lots of books about nature. There are lots of such books in my bookcase! (52)
My parents and I often take trips to the forest. (62)

TEMAT 1.

Moje hobby.

(krótka nieformalna wersja)

     Mam na imię Sylwia, lat dwanaście.
     Interesuję się przyrodą. Chcę dużo wiedzieć o roślinach i zwierzętach, bo chcę być w przyszłości weterynarzem. Chcę też mieć duży ogródek.
     .Filmy przyrodnicze są moimi ulubionymi programami telewizyjnymi. Czytam też dużo książek o przyrodzie. Jest dużo takich książek w mojej biblioteczce!
     Moi rodzice i ja często jeździmy na wycieczki do lasu.




TOPIC 2

My personal data.

(short informal version)

My name is Julia and surname is Kowalska.
I'm a girl. I'm eleven. I was born in Cracow in 2003. My country is Poland and my nationality is Polish. My parents are Polish, too.
(29)
I live in Cracow at 12, Grodzka Street. I go to the Mickiewicz Primary School and I'm in the 5th form now. (49)
My e-mail address is jukow02@wp.pl and a phone number is 555-444-333. 60)

TEMAT 2.

Moje dane osobowe (personalne).

(krótka nieformalna wersja)

     Mam na imię Julia, a na nazwisko Kowalska.
     Jestem dziewczyną. Mam 11 lat. Urodziłam się w Krakowie w 2003 roku. Moim krajem jest Polska i moja narodowość jest polska. Moi rodzice też sa Polakami.
     Mieszkam w Krakowie przy ulicy Grodzkiej 12. Chodzę do Szkoły Podstawowej im. Mickiewicza i jestem teraz w klasie piątej.
     Mój adres mailowy to jukow02@wp.pl, a numer telefonu to 555-444-333.



......................................................................................
......................................................................................



WYPRACOWANIA / PODSTAWÓWKA:

 

DZIAŁ 2: Dom (miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń i ich wyposażenia). 



********************************************************************************
********************************************************************************


TOPIC 1

My place of residence.
(short informal version)

I'm Janek, 11. (2)
I live in a flat near the city centre. My street is about five hundred metres long and it's quite busy. (22)
There are lots of small shops, some cafes and a restaurant im my street. There aren't any supermarkets, malls, cinemas and museums. (45)
My school is on the other end of this street. I can go on foot or by bike there.(64)

TEMAT 1.

Moje miejsce zamieszkania.

(krótka nieformalna wersja)

     Jestem Janek i mam 11 lat.
     Mieszkam w mieszkaniu w pobliżu centrum miasta. Moja ulica ma około 500 m długości i jest dość ruchliwa.
     Jest dużo małych sklepów, trochę kawiarenek i restauracja na mojej ulicy. Nie ma żadnych supermarketów, centrów handlowych, kin czy muzeów.
     Moja szkoła jest na drugim końcu tej ulicy. Mogę tam chodzić pieszo lub jeździć na rowerze.


TOPIC 2

Our country house.
(short informal version)

I'm Marc, 12. (2)
My family and I live in the country. We've got a detached house. It isn't big but it's cosy. (19)
Downstairs there's a living room and a dining room with terraces, a kitchen, a bathroom and a hall. There's a garage, too. Upstairs there are two bedrooms with balconies, a dressing room and a bathroom. (49)
We've got a small garden in front of the house and a backyard. (59)

TEMAT 2.

Nasz wiejski dom.

(krótka nieformalna wersja)

     Jestem Marek i mam 12 lat.
     Moja rodzina i ja mieszkamy na wsi. Mamy wolno stojący dom. Nie jest on duży, ale jest przytulny.
     Na dole jest salon i jadalnia z tarasami, kuchnia, łazienka i przedpokój. Jest też garaż. Na górze są dwie sypialnie z balkonami, garderoba i łazienka.


     Mamy przed domem mały ogródek, a z tyłu podwórko.

......................................................................................
......................................................................................




WYPRACOWANIA / PODSTAWÓWKA:

DZIAŁ 3: Szkoła (przedmioty nauczania, przybory szkolne). 



WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW



WARTO PAMIĘTAĆ: Z języka na inny język nazwisk raczej nie tłumaczymy, bo na ogół nie ma takiej potrzeby. Ale możemy to zrobić, szczególnie w przypadku nazwisk najbardziej pospolitych, np. Smith - Kowal, Kowalski, albo też dla osiągnięcia komicznego efektu. 


TOPIC 1

Invitation to a school play.
(short version)

The Rabbits
a play by Class Vc
on Thursday 12th May at 3 pm
(11)

The Carrotsons, a family of rabbits, live in a village in a forest. The Carrotsons and their neighbours are nice and calm. One day the Lettuces, another family of rabbits, move in the village. They are quarrelsome, spitful and naughty. One day the calm villagers lose patience and decide ... (56)

We invite you!
Class Vc
(61)

TEMAT 1.

Zaproszenie na szkolną sztukę teatralną
(wersja krótka)

Króliki
sztuka wystawiana przez klasę Vc
we czwartek 12 maja o godzinie 15:00


Państwo Marchewkowscy, rodzina królików, mieszka w wiosce w lesie. Marchewkowscy i ich sąsiedzi są mili i spokojni. Pewnego dnia, państwo Sałacińscy, inna królicza rodzina, wprowadzają się do wioski. Są oni kłótliwi, złośliwi i niegrzeczni. Pewnego dnia spokojni mieszkańcy wioski tracą cierpliwość i postanawiają ...

Zapraszamy Was!
Klasa Vc
WWWWWWWWWWWWWWWW

WARTO PAMIĘTAĆ: W języku angielskim nazwy przedmiotów szkolnych (lekcji) możemy pisać małą albo dużą literą. 


TOPIC 2

One of my school days.
(short version)

On Monday, the lessons start at eight. I have five lessons.(11)
First there are two Polish lessons and then I have Maths. After Maths there's a break for lunch.(27)
Next I have English and then it's Geography. Finally there's PE (it's my favourite subject!). After PE at one o'clock we have dinner at the school canteen.
After dinner I go home.
(60)

WWWWWWWWWWWWWWWW





TEMAT 2.

Jeden z moich szkolnych dni.
(wersja krótka)

W poniedziałek lekcje zaczynają się o ósmej. Mam 5 lekcji.
Najpierw mam dwie lekcje polskiego, a potem matematykę. Po matematyce jest przerwa na drugie śniadanie / (lancz).
Następnie mam angielski, a potem jest geografia. Na koniec jest WF (to jest mój ulubiony przedmiot!).
Po wuefie, o pierwszej, mamy obiad w stołówce szkolnej. Po obiedzie idę do domu.

......................................................................................
......................................................................................




WYPRACOWANIA / PODSTAWÓWKA:

 

DZIAŁ 5: Życie rodzinne i towarzyskie (osoby w rodzinie, koledzy, przyjaciele, czynności codzienne = tzw. rutynowe, spędzanie czasu wolnego). 



********************************************************************************
********************************************************************************


PODPOWIEDŹ:
w języku angielskim wiek podajemy przy pomocy czasownika 'TO BE' (BYĆ), a nie 'TO HAVE' (MIEĆ - jak w polskim) , choć oczywiście tłumaczymy używając "MIEĆ": I'm ten. = Ja mam 10 lat.  


********************************************************************************


TOPIC 1

Letter to a new pen-friend.

(short version)

Hello Jimmy,
My name's Karol and I'm eleven.
(8)
I'm from Poland. I live in Krajno. It's a village in the Saint-Cross Mountains. The mountains aren't high but they're the oldest in Europe! They're interesting and beautiful. (39)
I'm sending you photos of my home and Łysica - the highest peak of the Saint-Cross Mts. (54)
Write back soon!
Regards,
(58)
Karol

TEMAT 1.

List do nowego przyjaciela korespondencyjnego.

(wersja krótka)

     Cześć Jimmy,
     Mam na imię Karol i mam 11 lat.
     Jestem z Polski. Mieszkam w Krajnie. To jest miejscowość w Górach Świętokrzyskich. Góry te nie są wysokie, ale są najstarsze w Europie! Są one interesujące i piękne.
     Wysyłam Ci zdjęcia mojego domu i Łysicy - najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich.
Odpisz szybko!
Pozdrowienia,
Karol


TOPIC 2

Description of best friends.

(short version)

I'm Tom, twelve.
My best friends are Alan and Kamila. They're from Kielce and they're twelve.
(16)
Alan's got green eyes and blond hair. He's tall. He's a good footballer and singer. (31)
Kamila's eyes are blue and hair is brown. She isn't tall but she's very pretty. Kamila's good at swimming and maths. (52)
Alan and Kamila are really cool! (58)

TEMAT 2.

Opis najlepszych przyjaciół.

(wersja krótka)

     Jestem Tomek, lat 12.
     Moimi najlepszymi przyjaciółmi są Alan i Kamila. Są oni z Kielc i mają po 12 lat.
     Alan ma zielone oczy i blond włosy. Jest wysoki. Jest on dobrym piłkarzem i piosenkarzem.
     Oczy Kamili są niebieskie, a włosy brązowe. Nie jest ona wysoka, ale jest bardzo ładna. Kamila jest dobra w pływaniu i matematyce.
     Alan i Kamila są naprawdę świetni!


TOPIC 3

My parents.

(short informal version)

I'm Chris. My parents' are Joanna and Henry. (8)

My mum's thirty-two. She's nice, pretty and tall. Her hair is long and black. Her eyes are green. Her favourite films are comedies. (32)
My dad's thirty-six. He's nice, handsome and tall. He's got short brown hair and black eyes. My dad's favourite films are science-fiction. (54)
I love my parents and they love me!(62)

TEMAT 3.

Moi rodzice.

(krótka nieformalna wersja)

     Jestem Krzysiek. Moimi rodzicami są Joanna i Hneryk.
     Moja mama ma 32 lata. Jest miła, ładna i wysoka. Jej włosy są długie i czarne. Oczy są zielone. Jej ulubionymi filmami są komedie.
     Mój tata ma 36 lat. Jest miły, przystojny i wysoki. Ma krótkie, brązowe włosy i czarne oczy. Ulubionymi filmami mojego taty są filmy science-fiction.
     Kocham moich rodziców, a oni kochają mnie!


TOPIC 4

The Kowalski family.
(short informal version)

I'm Robert. I'm the youngest in my family.
My mum's name's Jola and my dad's name's Darek. My grandparents' names are Barbara, Teresa, Tadeusz and Tomasz.
(26)
Barbara and Tadeusz are my mum's parents. Teresa and Tomasz are dad's parents. (39)
My mum's got a sister Urszula. She's my aunt. My dad's got two brothers: Karol and Jan. They're my uncles. (57)
I love my family! (61)
TEMAT 4.

Rodzina Kowalskich.

(krótka nieformalna wersja)

     Jestem Robert. Jestem najmłodszy w mojej rodzinie.
     Imię mojej mamy to Jola, a taty Darek. Imiona moich dziadków to Barbara, Teresa, Tadeusz i Tomasz.

     Barbara i Tadeusz są rodzicami mojej mamy. Teresa and Tomasz są rodzicami taty.
     Mama ma siostrę Urszulę. Jest ona moją ciotką. Mój tato ma dwóch braci - Karola i Jana. Są oni moimi wujkami.
     Kocham moją rodzinę!


TOPIC 5

Who lives at my home?

(short informal version)

I'm Laura, 12.
Six people live at my home. My mum's name's Beata and my dad's name's Jarek. I've got a sister and a brother. My sister's name's Hania and my brother's name's Jacek. Hania is older than me but I'm older than Jacek.
(40)
My granny's name's Zosia and my grandad's name's Henio. They're my mum's parents. My dad's parents live in another house. (60)

TEMAT 5.

Kto mieszka w moim domu rodzinnym?

(krótka nieformalna wersja)

     Jestem Laura, lat 12.
     W moim domu rodzinnym mieszka sześcioro ludzi. Mama ma na imię Beata, a tata ma na imię Jarek. Mam siostrę i brata. Imię siostry to Hania, a imię brata to Jacek. Hania jest starsza niż ja, ale ja jestem starsza niż Jacek.
     Imię mojej babci to Zosia, a imię dziadziusia to Henio. Są oni rodzicami mojej mamy. Rodzice mojego taty mieszkają w innym domu.


......................................................................................
......................................................................................




WYPRACOWANIA / PODSTAWÓWKA:

 

DZIAŁ 6: Żywienie (artykuły spożywcze, posiłki). 



********************************************************************************
********************************************************************************


TOPIC 1

Healthy food from our orchard.
(short informal version)

I live in the countryside in Poland. (7)
My family's got a beautiful orchard. There are lots of fruit trees in it, eg. apple, pear, plum and cherry trees. We've got tasty and healthy fruit all year round. (34)
We all take care of our orchard. My mum and granny make preserves, eg. healthy jam and juice. My parents always repeat: 'An apple a day keeps a doctor away!'. (61)
TEMAT 1.

Zdrowa żywność z naszego sadu.

(krótka nieformalna wersja)

     Mieszkam na wsi w Polsce.
     Moja rodzina ma piękny sad. Jest w nim dużo drzew owocowych, np. jabłoni, grusz, śliw i wiśni. Mamy smaczne i zdrowe owoce przez okrągły rok.

     Wszyscy dbamy o nasz sad. Mama i babcia robią przetwory, np. zdrowy dżem i soki. Moi rodzice zawsze powtarzają: "Jedno jabłko dziennie trzyma doktora z daleka!".


......................................................................................
......................................................................................




DZIAŁ 8: Podróżowanie i turystyka (transport, strony świata).


********************************************************************************


WWWWWWWWWWWWWWWW

TOPIC 1.

Rules in Polish national parks.

(short version)


1.Don't make noise. Keep quiet.
2.Don't climb trees.
3.Don't pick any plants.
4.Don't drop liter.
5.Don't use fire.
6.Don't feed, catch and frighten animals away.
(24)
7.Keep a dog on a leash.
8.Don't deviate from marked trials.
9.Ride a bike on marked cycle paths only.

10.Don't organise any plays or games.
(46)
11.Don't write on trees and rocks.
12.Don't make notches on trees and rocks.
(60)


TOPIC 2

My holiday in England (from Anka's diary)
(short version)

Last year I had a great holiday! My parents and I went to England for two weeks. (15)
We stayed at a nice hotel in Stratford-upon-Avon. We had breakfasts and suppers at the hotel but we ate dinners in different restaurants. (39)
We visited a lot of interesting places e.g. London, Oxford and Stonehenge. When we were in London we saw the Queen of England! 61)
WWWWWWWWWWWWWWWW

TEMAT 1.

Zasady obowiązujące w polskich parkach narodowych.

(wersja krótka)

1.Nie hałasuj. Zachowaj ciszę.
2.Nie wspinaj się na drzewa.
3.Nie zrywaj żadnych roślin.
4.Nie śmieć.
5.Nie używaj ognia.
6.Nie karm, nie łap i nie płosz zwierząt.
7.Trzymaj psa na smyczy.
8.Nie zbaczaj z oznakowanych szlaków.
9.Jedź rowerem tylko po oznakowanych ścieżkach rowerowych.
10.Nie urządzaj żadnych zabaw i gier.
11.Nie pisz na drzewach i skałach.
12.Nie rób nacięć na drzewach i skałach.


TEMAT 2.

Moje wakacje w Anglii (z pamiętnika Anki)

(wersja krótka)

     W zeszłym roku miałam świetne wakacje! Moi rodzice i ja pojechaliśmy na 2 tygodnie do Anglii.
     Mieszkaliśmy w ładnym hotelu w Stratford nad rzeką Avon. Śniadania i kolacje mieliśmy w hotelu, ale obiady jedliśmy w różnych restauracjach.
     Zwiedziliśmy dużo interesujących miejsc, np. Londyn, Oksford i Stonehenge. Kiedy byliśmy w Londynie, widzieliśmy Królową Anglii!


TOPIC 3

In a historic town.
(short informal version)

Chęciny is a town in the Świętokrzyskie Province, Poland. (8)
This town is small but nice and interesting. Chęciny has a lot of historic buildings, eg. a church, a monastery and tenements. (25)
Chęciny is most famous for its castle. The castle's on the hill one kilometre from the town centre. People say that the ghost of Bona Sforza, the Queen of Poland, walks on the castle's walls at nights! (62)

TEMAT 3.

W zabytkowym miasteczku.

(krótka nieformalna wersja)

     Chęciny to miasteczko w województwie świętokrzyskim w Polsce.
     Miasteczko to jest małe, ale ładne i interesujące. Chęciny mają wiele zabytkowych budowli, np. kościół, klasztor i kamienice.
     Chęciny najbardziej sławne są ze swojego zamku. Zamek jest na wzgórzu, kilometr od centrum. Ludzie mówią, że duch Bony Sforza, królowej Polski, spaceruje nocami po zamkowych murach!


......................................................................................
......................................................................................




WYPRACOWANIA / PODSTAWÓWKA:

DZIAŁ 11: Zdrowie (samopoczucie, higiena).


********************************************************************************


TOPIC 1

Unhealthy way of life.

(short informal version)

A lot of people lead an unhealthy way of life. They eat and drink unhealthy food e.g. fast foods, sweets, cola. They only sometimes eat vegetables or fruit. (26)
People leading the unhealthy way of life don't usually exercise. They even don't walk with dogs! They only sit in armchairs, watch TV, play computer games, eat chips and drink fizzy drinks. It's horryfying! (60)
TEMAT 1.

Niezdrowy sposób życia.

(krótka nieformalna wersja)

     Dużo ludzi prowadzi niezdrowy tryb życia. Jedzą oni i piją niezdrową żywność, np. szybkie dania, słodycze, kolę. Oni tylko czasami jedzą warzywa lub owoce.
     Ludzie prowadzący niezdrowy tryb życia zazwyczaj nie ćwiczą. Oni nawet nie chodzą na spacery z psami! Tylko siedzą w fotelach, oglądają telewizję, grają w gry komputerowe, jedzą czipsy i piją napoje gazowane. Jest to przerażające!


......................................................................................
......................................................................................




WYPRACOWANIA / PODSTAWÓWKA:

 

DZIAŁ 12: Świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz). 



********************************************************************************
********************************************************************************


TOPIC 1

Funny penguins.
(short informal version)

Penguins are interesting birds. They live in the Antarctic coasts and islands. (12)
Penguins live in colonies of about hundreds thousand specimens. They have young once a year. Female penguins usually lay one or two eggs. (33)
Penguins are black and white. These animals are strange birds because they can't fly but can swim and dive very well. And they can slide on bellies! (60)

TEMAT 1.

Zabawne pingwiny.

(krótka nieformalna wersja)

     Pingwiny są interesującymi ptakami. Żyją one na wybrzeżach i wyspach Antarktyki.
     Pingwiny żyją w koloniach po kilkaset tysięcy osobników. Mają one młode raz w roku. Samice pingwinów zwykle znoszą jedno lub dwa jaja.
     Pingwiny są biało-czarne. Zwierzęta te są dziwnymi ptakami, ponieważ nie umieją fruwać ale bardzo dobrze pływają i nurkują. No i umieją ślizgać się na brzuszkach!


TOPIC 2

Funny penguins.
(longer informal version)

Penguins are funny but interesting birds. They live in the Antarctic coasts and islands. (13)
Penguins live in colonies of about hundreds thousand specimens. They feed on fish. These birds usually lay one or two eggs and have young once a year. (39)
Penguins have black, dark blue or grey backs and white bellies. Their young are light-grey.
Penguins are strange birds because they can't fly. They can swim even twenty kilometres per hour and dive very well. And they can slide on bellies!
(81)







TEMAT 2.

Zabawne pingwiny.

(dłuższa nieformalna wersja)

     Pingwiny są zabawnymi ale interesującymi ptakami. Żyją one na wybrzeżach i wyspach Antarktyki.
     Pingwiny żyją w koloniach po kilkaset tysięcy osobników. Żywią się rybami. Ptaki te znoszą zazwyczaj jedno lub dwa jaja i mają młode raz w roku.

     Pingwiny mają czarne, grantowe lub szare grzbiety i białe brzuchy. Ich młode są jasnoszare.
     Pingwiny są dziwnymi ptakami, ponieważ nie umieją fruwać. Potrafią pływać z prędkością nawet 20 km/h i bardzo dobrze nurkują. No i umieją ślizgać się na brzuszkach!






1 komentarz: